قیمت محصول :     4000 تومان
  افزودن به سبد خرید

سبد خرید

  • سبد خریدتان خالی است.
  • عنوان تحقیق : ارزيابي گناه از ديدگاه انديشه و عمل
  • فرمت مقاله : WORD (قابل ویرایش)
  • تعداد صفحات : 41
  • حجم فایل : 40.34 KB
  • فرمت فایل دانلودی : zip
  • رمز فایل : www.fulfile.ir
  • تاریخ ارائه محصول : ۱۵ / ۰۳ / ۱۳۹۸
  • بازدید : 426 بار
  • دسته بندی : ,

تحقیق ارزيابي گناه از ديدگاه انديشه و عمل

ارزيابي گناه از ديدگاه انديشه و عمل

گناه و انديشه

در قرآن آياتي يافت مي شود كه انديشة گناه را گناه مي داند مانند: «ان الذين يحبون ان تشيع الفحاشه في الذين امنوا لهم عذاب اليم في الدنيا و الاخره» [۱]؛ كساني كه دوست دارند زشتيها در ميان مردم با ايمان شيوع يابد، عذاب دردناكي براي آنها در دنيا و آخرت مي باشد.

قابل توجه اينكه آيه نمي گويد: كساني كه رواج زشتيها دهند، بلكه مي گويد: دوست دارند كه چنين كاري را انجام دهند، همين دوست داشتن، گناه است كه عذاب دردناكي است، پس انديشة گناه هم، گناه مي باشد.

امام صادق (ع) مي فرمايند: «اينكه دوزخيان در دوزخ جاودانه اند، بدان جهت است كه نياتشان در دنيا اين بوده، كه اگر تا ابد در دنيا بمانند نافرماني خدا را بكنند، و بهشتيان نيز در بهشت جاودانه اند، بدان جهت است كه نياتشان در دنيا اين بوده كه اگر تا ابد زنده بمانند، اطاعت خدا را بنمايند. هر دو دسته به خاطر نيت هاي خود در دوزخ و بهشت جاودانند.» [۲]

حضرت مسيح به پيروان خود مي فرمود: «موسي بن عمران به شما دستور داده كه زنا نكنيد و من به شما امر مي كنم كه، فكر زنا را نيز در خاطر نياوريد، تا چه رسد به عمل زنا، هر كه فكر زنا كند، مانند كسي است كه در عمارت زيبا و رنگ آميزي شده، آتش بيفروزد كه با اين عمل دود آتش، رنگ خانه را تباه مي كند، اگر چه خانه هم نسوزد.» [۳] با اين بيان روشن شد كه، انديشة گناه، گناه محسوب مي شود. زيرا انديشه به گناه بستر را براي به فعليت درآمدن آن مي گستراند.

گناه و عمل

آيات متعددي از قرآن تصريح دارد كه، گناه فقط با عمل تحقق مي يابد؛ از آن نمونه: «فمن يعمل مثقال ذره خيراً يره و من يعمل مثقال ذره شراً يره» [۴] پس هر كس به اندازة سنگيني ذره اي كار خير انجام داده، آن را مي بيند و هر كس به اندازة ذره اي كار بد كرده، آن را مي بيند.

اين آيه انسان را به تفكري عميق وا مي دارد، و نشان مي دهد كه حسابرسي در قيامت فوق العاده دقيق و حساس است، كه حتي كوچكترين اعمال انساني را وزن   مي كنند، و به حساب مي آورند.

«ابوسعيد خدري نقل مي كند كه وقتي آية فوق نازل شد، عرض كردم يا رسول الله: آيا من همة اعمالم را مي بينم؟ فرمود: آري، گفتم: آن كارهاي بزرگ را؟ فرمود: بله، گفتم: كارهاي كوچك كوچك را؟ فرمود: بله، عرض كردم: اي واي بر من! مادرم به عزاي من بنشيند .

فرمود: بشارت باد تو را اي ابوسعيد! چرا كه اعمال نيك ده برابر حساب مي شود تا هفت صد برابر و خدا براي هر كس بخواهد آن را هم دو چندان مي كند. اما عمل گناه به اندازة يك گناه مجازات دارد، يا خداوند آنرا عفو مي كند، بدان هيچ فردي به عملش نجات نمي يابد (جز اينكه كرم خدا شامل او گردد)، عرض كردم: حتي شما هم اي رسول خدا؟!

فرمود: حتي من، مگر اينكه خداوند مرا مشمول رحمتش سازد.»[۵]

با اين بيان روشن شد، ميزان محاسبه در قيامت، اعمال بندگان است و نيت گناه، گناه محسوب نمي شود، با توجه به مدارك قبل كه انديشة گناه را گناه معرفي مي كرد، مي توان نتيجه گرفت كه ، انديشة گناه نزديك شدن به قرقگاه و مرزهاي الهي است،

با يك غفلت ممكن است انسان قدم در آن طرف منطقة ممنوعه بگذارد، و دچار هلاكت شود؛ لذا حضرت علي (ع) مي فرمايد: «كسي كه در مورد گناهان زياد فكر كند، گناهان او را به سوي خود مي كشانند» [۶] بنابراين انديشة گناه، خلاف ادب نسبت به خداوند رحمن، و جرات نمودن بر نافرماني اوست؛

لذا بايد مواظب بود آيينة پاك دل انسان، بافكر گناه هم، آلوده نشود.

در پايان اين بحث مي توان نتيجه گرفت: گاهي انديشة گناه به شكل تصورات ذهني است و استقراري هم ندارد، اين قسم يقيناً گناه نمي باشد. حضرت رسول (ع) در اين مورد مي فرمايند: «خداوند بر امت من چيزهائي را كه در نياتشان بگذرد، اگر به گفتار يا عمل منجر نشود، بخشيده است.» [۷]

ولي گاهي انديشة گناه به معني عزم و تصميم جدي بر گناه است، و دنبال آن رنگ احتياط مي زند. حرص و طمع به دنيا را تحت عنوان تامين زندگي معرفي مي كند، اگر حادثة ناگواري پيش آيد، عدم احتياط در امور را به قضا و قدر نسبت مي دهد، زير پوشش اينكه شخص فاسق است،

غيبت مي كند ، و گناه كبيره غيبت را توجيه مي كند، پوشاندن حق را با تقيه تفسير مي كند. خلاصه اينكه با تحريف مفاهيم، گناهان خود را تحت پوشش شرعي و درست، پنهان مي كند. اكنون به چند نمونه از ابعاد مختلف توجيه اشاره مي كنيم:

  1. گناه و توجيه اعتقادي

انسان مومن بايد معتقد به اصول دين اسلام، و كلية معارف و قوانيني كه خداوند توسط حضرت رسول (ص) براي هدايت بشر آورده، باشد و به اين اعتقادات در عمل هم پايبند باشد. ولي گاهي بعضي افراد دست به توجيهاتي در مسائل اعتقادي، مي زننند كه براي ارتكاب گناه خود دليل داشته باشند؛ به نمونه هائي از آن اشاره مي كنيم: (تقدم اعتقادات شخصي بر  اعتقادات اسلامي و شرعي)

خداوند متعال، هيچ انساني را به كفر و شركت وادار نكرده، و او را در پذيرش راه، آزاد قرار داده. خداوند در قرآن مي فرمايد: «ما راه را به انسان نشان داديم، خواه شاكر و پذيرا باشد، يا كفران كننده و ناپذيرا». [۸]

ترديد انسان در بعضي كارها، و اينكه انسان مي تواند اعمال نيك يا بد را به اختيار خود انتخاب كند، دليل بر آزادي اوست، ولي اين آزادي در تحت قاعده «جبر و اختيار» مي باشد؛ نه جبر كامل درست است كه بگوئيم: ما هيچ اراده اي نداريم، و نه اختيار كامل صحيح است كه بگوئيم:

همه چيز در اختيار ما مي باشد، بلكه با قدرت و قوه اي كه خدا به ما داده، مي توانيم با اراده آزاد خود، عمل خوب يا، بد را انجام مي دهيم. اگر در كارها مجبور بوديم، خلقت بهشت و دوزخ لغو و بي فائده بود. با اين مقدمه مي توان گفت: بسياري از افرادي كه كافر يا مشرك مي شوند، عمل خود را اين گونه توجيه مي كنند:

ما پدران خود را بر اين راه يافتيم، چون پدران ما كافر يا مشرك بودند، ما هم همان گونه شديم، گرگ زاده به جرم گرگ بودن مواخذه نمي شود، خواست خدا اين بود، اگر خدا مي خواست، ما را هم هدايت مي كرد.

اين افراد با چنين فريب، گناه خود را توجيه مي كنند، در حاليكه خداوند هيچ انساني را به عمل منحرف و كفر و شرك وادار نكرده و او در انتخاب آزاد است و مجبور نيست. با انتخاب خود مي تواند اهل بهشت يا دوزخ گردد.

از ديگر توجيهات اعتقادي: بسيار ديده شده پسر و دختر به عنوان اينكه  در آينده مي خواهند ازدواج كنند، مدتها با هم رفت و آمد و آميزش دارند و اينگونه توجيه مي كنند كه مي خواهيم به اخلاق و رفتار يكديگر آشنا شويم؛ در حاليكه اين ارتباط به هيچ وجه با اعتقادات مذهبي ما سازگار نيست و شرع مقدس آنرا امضاء نكرده.

مورد ديگر اينكه: تحت پوشش جهيزيه و مهريه در ازدواج، جهيزيه ها و مهريه هاي سنگيني را به طرفين تحميل مي كنند و اين موارد را جزء معتقدات مذهبي عنوان مي كنند: لذا براي دوري از اين توجيهات، قرآن و سنت را در همة موارد زندگي ملاك و ميزان قرار دهيم.

[۱] نور، آيه ۱۹٫

[۲] وسائل الشيعه، ۳۶/۱

[۳] بحارالانوار، ۳۳۱/۱۴

[۴] زلزله، آيه ۷ و ۸

[۵] تفسير در المنثور، ۶۳۸۱

[۶] غرر الحكم، ۶۶۴/۲

[۷] نهج الفصاحه، ح ۶۸۶

[۸] انسان، آيه ۳٫

فهرست مطالب

گناه و انديشه 

گناه و عمل

گناه و توجيه اقتصادي 

گناه و توجيه رواني 

گناه و توجيه فرهنگي 

گناه و توجيه سياسي  

گناه و تشخيص حق و باطل 

گناه وراثت  

گناه و تربيت خانوادگي 

گناه و تغذيه 

گناه و اقتصاد 

گناه و محيط نا پاك 

كناه و دوستان بد  

گناه و جهل

گناه و فرهنگ جامعه 

گناه و تداوم گناه 

گناه و آيات  

گناه و روايات

گناه از ديدگاه ساير اديان و مكاتب  

گناه و عرفيات 

گناه و خود شناسي

گناه و ياد خدا 

گناه و تفكر

گناه و عبادت 

 

مطلب مفیدی برای شما بود ؟؟ پس به اشتراک بگذارید برای دوستانتان

قبل از خرید: توضیحات محصول را به خوبی بخوانید و در صورت نیاز به راهنمایی از بخش کاربری و سیستم تیکت استفاده نمایید .
بعد از خرید: تنها راه پشتیبانی محصولات سیستم تیکت می باشد .
- از پنل کاربری محصول خود را دریافت نمایید . برای دریافت آخرین نسخه محصولات و دسترسی همیشگی به محصولات خریداری شده حتما در سایت عضو شوید .
- لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.



دیدگاه کاربران ...

    لطفا قبل از ارسال سئوال یا دیدگاه سئوالات متداول را بخونید.
    جهت رفع سوالات و مشکلات خود از سیستم پشتیبانی سایت استفاده نمایید .
    دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

    دیدگاه خود را بیان کنید

افزودن به سبد خرید